2011年6月25日 星期六

日新家書20110626

親愛的家人

明天下午,我找了經營婚紗的學生來幫我們照全家福,慶祝明軒和我的銀婚!與其去攝影棚拍假背景,又不想頂著酷暑去拍外景,索性和學生商量以我們最熟悉、親切的家當攝影棚!

電影「屋上的提琴手」中,男主角泰維耶(Tevye)在傳統與當代的愛情觀與婚姻觀衝擊之下問了他的太太"Do you love me?"與他太太枸的(Golde)對吟了一段(http://www.youtube.com/watch?v=h_y9F5St4j0)
G: Do I what? (聲調上揚)我啥?
With our daughters getting married and trouble in the town. 當女兒門要出嫁而城裡紛擾
You are upset, you are worn out, go inside, go lie down. 你很沮喪、你抓狂,進屋去躺下!
Maybe it's indigestion. 或許是消化不良!
T: No, Golde, I am asking you a question: Do you love me? 不!枸的,我問你一個問題:你愛我嗎?
G: You are a fool. 你這個笨蛋
T: I know!  But do you love me? 我知道,但你愛我嗎?
G: Do I love you? 我愛你嗎?
T: Well~~ 嗯?
G: For 25 years, I've washed your clothes, cooked your meals, cleaned your house, given you children, milked your cows.  After 25 years, why talk about love right now? 二十五年來,我洗你的髒衣服、煮你的飯、打掃你的房子、生你的孩子、擠你的牛奶。二十五年後,現在你問我愛你嗎?
T: Golde, the first time I met you was on our wedding day, I was scared. 枸的,我第一次見你是在我們的婚禮上,我嚇壞了!
G: I was shy. 我很害羞!
T: I was nervous. 我很緊張!
G: So was I. 我也是!
T: But my father and my mother said we'd learn to love each other.  And now I am asking, Golde, Do you love me? 但我的父母說我們要彼此相愛。我現在要問:你愛我嗎?
G: I am your wife. 我是你的妻子。
T: I know.  But do you love me? 我知道!但你愛我嗎?
G: Do I love him? 我愛這個男人嗎?
T: Well~~ 嗯~~
G: For 25 years, I've lived with him, fought with him, starved with him.  25 years, my bed is his. 二十五年,我與他同住、同他掙扎、同他飢餓。二十五年了,我的床是他的。
T: shh~~噓~~
G: If that's not love, what is? 如果那不是愛,又有什麼是呢?
T: Then you love me? 所以你愛我? (喜孜孜地)
G: I suppose I do! 我想我愛!
T: And I suppose I love you, too. 那麼,我也愛你!
T+G: It doesn't change a thing.  But even so~~after 25 years, it's nice to know! 一切都沒有改變,即便如此,知道這個事實也挺好的!

我們的結婚紀念日是七月十二日,大家就不用客氣,別送花了!

愛你的家人日新敬上

沒有留言:

張貼留言